Ny trossamfunnslov
Forslaget til den nye trossamfunnsloven er et steg i riktig retning, men det er behov for endringer som sikrer barns religionsfrihet og beskytter barn mot skadelig praksis.
Barn har i følge barnekonvensjonen artikkel 14 en selvstendig religionsfrihet. Det er viktig at denne rettigheten blir respektert.
Våre hovedsynspunkter til høringsnotatet:
- Barneombudet er positive til en lov om tros- og livssamfunn som også omfatter Den norske kirke.
Medlemskap (barns selvbestemmelse og medvirkning) (§ 2)
- Vi støtter at reglene om automatisk tilhørighet og forrangsregelen oppheves.
- I utgangspunktet er vi positive til at 15 årsgrensen videreføres, men mener den bør utredes bedre. Barns synspunkter på aldersgrensen bør være en del av vurderingsgrunnlaget.
- Forslaget om å innføre samtykkekrav for inn- og utmelding for dem mellom 12 – 15 år bør utredes bedre, blant annet bør barn bli hørt.
- Forslaget bør ses i sammenheng med 15 årsgrensen når det gjelder konsekvensene av at samtykke ikke gis.
- Lovfestingen av barns rett til medvirkning og til å bli hørt bør endres slik at det vises til barnekonvensjonen, ikke barneloven. Det bør lovfestes at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i handlinger som berører barn.
Kravene til registrering av tros- og livssyn og statsstøtte (§§ 3 og 4)
- Vi støtter ikke skjerpingen av kravene for at tros- og livssynsamfunn skal kunne registreres og få søke om statstilskudd.
- Barn under 15 år bør tas med i medlemstallet til samfunnene (ved registrering) og gi statsstøtte.
- Kravet om 500 medlemmer for å kunne registreres er for høyt. Dette bør endres til krav om 100 medlemmer, slik Stålsett-utvalget foreslo.
Krav til rapportering (§ 5)
- Vi støtter at trossamfunnene i årsrapporten skal redegjøre særskilt for barns rettigheter. Kravet bør gå frem av § 5 – det er ikke tilstrekkelig at det kan reguleres i forskrift.
Vilkår for statstilskudd (§ 6)
- Vi støtter at vilkårene for statstilskudd reguleres mer utfyllende i loven.
- Vi støtter også at det er et vilkår knyttet til alvorlige lovbrudd og ett verdimessig vilkår, men forståelsen av vilkårene må utdypes i lovproposisjon. Disse er for uklare nå?
- Det er særlig nødvendig å tydeliggjøre det verdimessige vilkåret og forholdet til barnekonvensjonen.
Forvaltnings- og tilsynsordning (§ 7)
- Vi støtter opprettelsen av et forvaltningsorgan. Vi ønsker primært at det opprettes en nasjonal fagenhet, subsidiært at oppgavene legges til et fylkesmannsembete.
- Vi støtter at det skal føres mer kontroll, men dette krever tydeligere hjemler for tilsynsmyndighetens arbeid.
Politiattest (§ 19)
- Vi støtter at det lovfestes krav til barneomsorgsattest for trossamfunn, men dette bør være et «skal»-krav, ikke kan