12. juni 2019
Vold
Jeg har en søster på 15 år som har blitt utsatt for grov vold, spesielt av pappa men ble slått litt av mamma også. Volden har opphørt for lenge siden og hun har det bra nå, men hun er veldig aggressiv og voldelig (hun gjør de samme tingene som pappa gjorde med henne), spesielt når hun ikke får akkurat det hun vil, og det går ikke an å stoppe henne. Hun har ikke så mye empati med andre. Ingen vil hjelpe henne og hun fikk avslag fra BUP. Men det går ikke an å si at hun har vært utsatt for vold uten at det blir straffbart for foreldrene mine, men det blir jo bare verre når hun ikke får hjelp.
Hva kan vi gjøre? Er det straffbart hvis det er lenge siden volden skjedde? Og hvis hun nå ikke bor sammen med den forelderen som har utøvd mest vold? Denne forelderen (pappa) prøver alltid å gi inntrykk til skole, barnevern osv om at søstera mi bare er veldig følsom og at det er mamma som lager problemer, og alle tror på han. Han vil ikke at hun skal gå til psykolog f.eks. for da kommer hun kanskje til å si hva han pleide å gjøre med henne. Men søstera mi trenger hjelp for han har ødelagt henne, og det går veldig utover alle hjemme.

Tema: Vold
Hei!
Så fint at du skriver for å hjelpe søsteren din. Det du beskriver at søsteren din gjør, er ikke uvanlige reaksjoner på å ha blitt utsatt for vold. Det som er bra er at trygghet, god omsorg og målrettet hjelp vil føre til at hun får det bedre.
Vi forstår at dere synes det er vanskelig å be om hjelp når det kan føre til at foreldrene deres blir meldt til politiet. Samtidig er det viktig at søsteren din får den hjelpen hun trenger. Vi tror Alternativ til vold eller familievernkontoret kan gi søsteren din god hjelp.
Vårt råd er at du ringer til Alternativ til vold tlf. 22 40 11 10 for å høre hva som skal til for at søsteren din kan få hjelp der. Du kan også ta kontakt med det lokale familievernkontoret. De kan hjelpe, og siden det ikke er fare for at søsteren din blir utsatt for vold nå, har de ikke meldeplikt til politi og barnevern.
Et siste alternativ er at dere søker om at familien kan komme til Stine Sofie senteret. Der kan familien få et opphold sammen hvor dere jobber med hva volden har gjort med dere, og hva som skal til for å mestre det dere nå opplever. Samtidig får dere en fin opplevelse. Du kan ringe dit for å snakke med dem. Dit trenger dere ingen henvisning, kun en bekreftelse på at søsteren din har opplevd vold, se mer på hjemmesiden deres.
Vi håper dette var til hjelp! Hvis ikke, kan du ta kontakt med oss igjen. Skriv i så fall en mail til post@barneombudet.no og be om at den kommer til Elin.