29. februar 2020
Vitne
Hei!
Jeg og venninna mi var i t-banen, også kom venninna mi sin eks kjæreste og han truet henne, spyttet på henne og hyle på henne, og jeg var der, så og hørt alt han gjorde. Venninna mi ringte politiet og hun sa til politiet at jeg er vitne og var sammen med henne, og jeg vil ikke være vitne fordi jeg hørte at man kan settes i 5 års fengsel hvis man sier falske ting og jeg vil ikke være vitne for den hendelsen og jeg er redd for å sette i fengsel hvis jeg sier falske greier fordi jeg glemmer ting med engang defor er jeg redd. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg nekte til å være vitne hvis jeg vil ikke, fordi venninna mi ga til politiet opplysninger mine altså navnet mitt og telefon nummeret mitt? Hva skjer?
Takk for svaret!

Tema: kriminalitet
Hei, så fint at du skriver til oss.
Hvis politiet innkaller deg som vitne, så har du plikt til å møte opp, men du har ikke plikt til å forklare deg. Men hvis du blir innkalt som vitne i en rettssak i domstolen, så har du både plikt til å møte og til å forklare deg.
Det er viktig at politiet tar på alvor når noen truer andre, sånn som skjedde med venninnen din. Ingen skal kunne skremme dere og oppføre seg sånn som det hun opplevde. For at dette ikke skal skje igjen, er det viktig at politiet reagerer. Det kan de bare gjøre dersom de som var til stede forteller hva som skjedde. Ved å fortelle støtter du venninnen din, og bidrar til at dette forhåpentligvis ikke skjer igjen.
Vi forstår at det kan føles skummelt, men å vitne skal ikke være farlig. Du kan ikke bli straffet for at du har glemt ting eller ikke husker alt som skjedde.
Det man kan bli straffet for, er om du bevisst lyver, eller bevisst holder tilbake informasjon. Når du forklarer deg, skal du fortelle det du vet og husker om hendelsen. Hvis du er i tvil om noe, eller ikke husker alt, så si ifra om dette. Det kan du ikke bli straffet for.
Politiet har et eget nummer du kan ringe hvis du har spørsmål om å være vitne og hva det innebærer, som du finner på denne siden. Hvis du synes det er skummelt å ringe til politiet, kan du be om hjelp fra foreldrene dine eller en annen voksen til å finne ut av det du lurer på. Det kan også være fint å snakke med en voksen om situasjonen, så du slipper å gå med bekymringene dine alene.
Vi håper dette svaret var til hjelp for deg. Lykke til!