10. mai 2019
videregående
Hei!
Jeg har søkt helsesekretær på tredje året, jeg vil ta fagskoleutdanning eller påbygg etter jeg har fått fagbrev. Spørsmålet mitt er, hva er forskjellen mellom fagskoleutdanning eller påbygging?
Takk for svar

Tema: Skole
Hei!
Påbygg er et tilbud for å fylle på fagene dine på videregående slik at du får generell studiekompetanse og kan søke høyere utdanning på universitet og høyskoler. Du kan lese mer om påbygg her.
Fagskoleutdanning bygger på videregående opplæring og er et alternativ til høyskole- og universitetsutdanning. Fagskolen skal gi en yrkesrettet videreutdanning som kan tas direkte i bruk i arbeidslivet. Du får ikke generell studiekompetanse. Du kan lese mer om fagskoler her.
Om du er i tvil om valget ditt kan det også være lurt å ta snakke med en rådgiver som kan forklare deg forskjellen og så kan dere snakke om hva som passer for deg.