30. september 2019
Venninnen min har det ikke bra hjemme
Hei!
Venninne min har det ikke så bra hjemme. Jeg vil at hun skal paret med noen, men hun tørr ikke snakke til fremmede om hva som skjer hjemme. Jeg vil gjøre noe med det, men vet ikke hva. Jeg er også redd at vis jeg sier det til noen, at foreldrene skal finne det ut. Jeg vil ikke at det skal gå mere ut over venninnen min at jeg prøver og hjelpe henne.
Har dere noen råd?

Tema: Familie
Hei,
Så fint at du hjelper og støtter venninnen din. Det setter hun nok stor pris på.
Vi vet ikke hva venninnen opplever hjemme, men vi forstår at du har god grunn til å være bekymret. Det er bra at du oppfordrer henne til å snakke med noen som kan hjelpe henne.
Du sier hun er redd for å snakke med fremmede om problemene sine. Kanskje du kan foreslå at hun snakker med en lærer hun liker og stoler på. Helsesykepleier på skolen kan også være til god hjelp.
Et annet alternativ er å ringe Alarmtelefonen 116 111. Her kan hun snakke anonymt med noen som jobber i barnevernet. Å snakke anonymt betyr at ingen trenger å vite hvem hun er.
Du kan også selv ringe til Alarmtelefonen på egen hånd. Det er ikke så enkelt å vite hva du som venn skal gjøre når du opplever at venninnen din ikke har det bra hjemme. Det kan oppleves som et stort ansvar som du ikke bør sitte med alene.
Dere kan også ta kontakt med Hjelpetelefonen 116 123. Dette er også en gratis døgnåpen telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Her kan du også være anonym.
Vi håper dere finner ut av dette. Husk at dere ikke bør sitte med vanskelige hemmeligheter alene.
Ta kontakt med oss igjen om det er noe mer vi kan hjelpe til med.