14. oktober 2019
Venninne bli holdt hjemme
Venninne min på 15 år blir holdt hjemme. Hun for ikke til å dra ingen steder av bestemoren sin. Bestemoren er slem mot henne også hjemme. Er det noe jeg kan gjøre?

Tema: Familie
Hei,
Så fint at du støtter venninnen din. Hun er heldig som har en venn som deg.
Vi vet ikke helt om venninnen din bor fast hos bestemoren sin eller om hun også bor sammen med foreldrene sine. Men ut fra spørsmålet ditt tror vi at bestemoren har omsorgen for venninnen din.
Alle barn og unge har rett til å ha god omsorg i familien sin. Det betyr at bestemoren til venninnen din skal passe på henne og sørge for at hun har det bra og føler seg trygg. Hvis bestemoren er slem mot henne, så må hun si i fra til noen voksne hun stoler på. Det kan være en lærer eller helsesykepleier på skolen hun går på.
Hun kan også ringe Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Her kan hun snakke og dele tankene sine med voksne som jobber med barn og unge i barnevernet. Hvis hun ikke vil trenger hun ikke å fortelle hvem hun er.
Vi hos Barneombudet har laget en egen side hvor vi beskriver hvilke rettigheter barn og unge har. Vi tror at venninnen din vil ha nytte av å lese litt mer om hvilke rettigheter hun har hjemme. Les mer om familie og hjemme
Kanskje trenger hun også litt mer informasjon om hva barnevernet kan hjelpe til med. Les mer om barnevernet her
For din skyld kan det også være viktig at du deler tankene dine med en voksen du stoler på. Det kan være viktig at du ikke føler at du har ansvaret for dette alene.
Lykke til – ta gjerne kontakt med oss igjen om det er mer du/dere lurer på.