7. februar 2020
vasking på skole
Hei! På skolen min har vi en ordning som går ut på at en del av elevene på trinnet (en halv klasse av gangen) passer på garderobe, fellesareal og vasker og rydder aulaen (bytter elever hver uke). Denne ordningen gjør at elevene som dette programmet gjelder ikke får noe ute tid og må rydde opp etter andre. Og dette i en hel skoleuke.
Har også spurt noen lærere om ordensreglementet, men det er ingen som vet hvor man finner det. Blir bare linket til kommunens ordensreglement. Er denne ordningen grei og innenfor loven?

Tema: Skole
Hei,
For å få svar på om skolen følger loven eller ikke, bør du kontakte Fylkesmannen i fylkes der du bor. De skal følge med på at skolen følger loven. Du finner kontaktinformasjon til fylkesmannen her.
Uansett om skolen følger loven eller ikke, har dere elever rett til å si deres mening om både reglement, informasjonen om reglementet og ordningen med rydding og vasking. Dette er en sak du kan ta videre med elevrådet uansett.
Her er noen argumenter som du og elevrådet kan bruke:
Det høres ikke bra ut at du har spurt lærerne om å få se ordensreglementet, men at de ikke vet hvor man finner det. Skolen må sørge for at elevene blir informert om ordensreglementet på skolen.
Du skriver også at elevene som må rydde og vaske ikke får noe tid ute. Det er viktig med nok pauser i skoledagen. Elever skal få mulighet til å gå ut, bevege seg og få frisk luft. Det finnes ikke noen regler om hvor mange friminutt man skal ha i løpet av skoledagen eller nøyaktig hvor lange de skal være. Men elever skal ha nok pauser. Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet anbefaler at alle elever skal ha til sammen minst 60 minutters fysisk aktivitet og minst 20 minutters matpause i løpet av skoledagen.
Lenke til nettside med Helsedirektoratets anbefalinger