Hopp til innhold, Gå til meny, Gå til søk.
27. juni 2020
Ukjent far
Hei!
Jeg, mamma og pappa tok en gang en DNA-test. Etter mamma og pappa ble skilt (da jeg var liten), har vi ikke hatt det så lett. Jeg ble større og begynte å få flere meninger om mitt liv, og hvordan jeg skulle bo med skilte foreldre (noe ikke alle tok så bra). Test resultatene ble silke: Mamma er min mamma, men min pappa er ikke min pappa. Jeg har lenge vært deppa og overtenkt, men vet jeg ikke er den eneste i denne ukjent far situasjonen.
Det er 1% av alle barn her i Norge som lever med ukjent far, og jeg tror vi alle har det samme spørsmålet! Hvordan kan vi finne vår biologiske far? Det betyr ikke dermed at jeg vil opprette et far og datter forhold, men bare det å vite hvem det er hjelper.
Jeg har også tenkte litt på måter min "pappa" kan ha jukset til denne DNA-testen, og jeg ønsker derfor en ny test med alle tilstede i samme rom. Men jeg regner med at min "pappa" ikke vil det. Er det her noen krav jeg kan bruke? Denne DNA-testen kan jo ikke gjøre det verre, da han allerede ikke er min far. Men kanskje litt lettere.
Jeg klarer ikke å konsentrere meg i timene, og prater ofte med min lærer om hvordan jeg har det.. Læreren har hatt tidligere elever med samme problemstilling som meg.. Jeg tørr ikke å snakke med helsesøstrene da jeg har opplevd at disse har snakket med foreldre før. Klarer å snakke med mamma om dette men det eneste hun sier er at hun ikke får gjort noe med det. Familien min vet ikke om dette, så de kan jeg ikke snakke med. Og mine venner vet like mye som meg , om ikke mindre angående dette temaet.. Hvem andre kan jeg snakke med? Jeg er lei av å gråte annenhver kveld på grunn av dette..!
Men det jeg mener topper hele denne saken, er at kvinner ikke blir straffet for å fortelle verdens verste løgn til oss, og holde verdens største hemmelighet for oss. Hvorfor gjør ingen noen med dette.. Jeg leste også et sted at de bryter en lov ved å juge og holde sånt hemmelig for oss..
Kort oppsummert det jeg lurer på?
Hvordan kan jeg finne min biologiske far?
Har jeg på noen måte krav om en ny DNA-test?
Hvem andre enn lærer, helsesøster, familie, venner og mamma kan jeg prate med dette om?
Hvorfor blir ikke kvinner straffet, når de juger slik for oss?
Og jeg har så mange flere spørsmål, at listen tar aldri slutt. Men får jeg vite hvordan jeg kan finne min biologiske far, er allerede mange spørsmål besvart..
Håper jeg blir noe klokere av dette, hvis dere klarer å svare! 🙂

Tema: Familie
Hei og takk for at du skriver til oss.
Vi skjønner godt at dette ikke er så enkelt og at du har behov for å vite hvem din biologiske far er.
Farskap erkjennes på tre måter. Enten ved at foreldrene er gift, da vil ektefelle automatisk registreres som far. Mor oppgir far, som erkjenner farskapet. Ellers det kan stadfestes ved dom etter farskapstest.
Vi vil anbefale at du snakker med din mor igjen om dette, og forsøker å få henne til å forstå hvor viktig dette er for deg. Hvis du syns det er vanskelig å snakke med din mor om dette har vi laget  noen tips til hvordan man kan gjennomføre vanskelige samtaler med voksne. Disse finner du her.
Barneloven sier at barn har fra rett til å skaffe seg kunnskap om hvem som er den biologiske faren. Dette gjelder likevel ikke før man er 18 år.
Hvis du får opplysninger om at en mann kan være din biologiske far, kan du derfor etter du har fylt 18 år, kreve at NAV pålegger en DNA-analyse.
Vi skjønner godt at du ønsker å snakke med noen om dette. Vi har laget en samleside med kontaktinformasjon til ulike telefon- og chattetjenester for barn og unge. Denne finner du her. Vi håper noen av disse kan hjelpe deg på veien videre.
Vi ønsker deg masse lykke til!