29. oktober 2019
Trives ikke, strenge foreldre
Jeg er jente på snart 15år og trives ikke særlig hjemme, foreldrene mine er altfor strenge med meg at jeg ikke orke mer, pappa har snakket dritt om en kjempe go venn av meg bare fordi han er muslim, jeg får ikke være med noen av vennene mine engang å ikke gå ut nesten, jeg har lyet til dem for mitt beste for og få værme noen av vennene mine eller ha det litt ekstra gøy som at me drikker, jeg har mistet alt fordi de fant det ut, jeg tørr ikke gå ned og finne meg mat for jeg vet de bare kommer til og kjefte på meg, og det eneste jeg vil er og bo i en annen familie en liten stund.

Tema: Familie
Hei,
Fint du kontakter oss.
Det er ikke så uvanlig at ungdommer kan komme i konflikt med foreldrene sine. For enkelte kan dette gå over i løpet av kort tid, for andre kan det ta lengre tid.
Foreldrene dine kan bestemme over deg fram til du er 18 år, men du skal få mulighet til å bestemme mer og mer over livet ditt etter som du blir eldre. Uansett er det ikke bra at du er redd for å være rundt foreldrene dine fordi de kjefter så mye på deg. Det er viktig at du tar dette opp med dem.
Vårt beste råd nå er at du forsøker å snakke med dem. Fortell dem om hva du føler og tenker. Synes du det er vanskelig så kan du ta en titt på en side vi har laget som heter «Den vanskelige samtalen med en voksen».
Du kan også snakke med noen andre voksne som du stoler på. Har du vært i kontakt med helsesykepleier på skolen din? Helsesykepleiere er ofte flinke til å snakke med ungdommer om problemer
Vi håper dette ordner seg. Lykke til!