21. september 2018
Tør ikke si ifra
Hei, jeg tør ikke si ifra til noen av lærerene om at jeg blir plaget på skolen, tør heller ikke å si ifra til noen venner eller andre. Hva skal jeg gjøre?

Tema: Mobbing Skole
Hei,
Takk for at du spør oss om dette.
Vi skjønner godt at dette er vanskelig for deg. Men selv om du ikke tør akkurat nå, så er likevel vårt beste råd at du snakker med en voksen om hvordan du har det. De vil hjelpe deg med å få det bedre enn du har det i dag.
Vi har laget noen råd om hvordan snakke med voksne om vanskelige ting. Og husk at det ikke må være en lærer, men kanskje foreldrene dine, en trener du stoler på eller helsesøster.
Du kan også ta kontakt med ‘snakk om mobbing’ som er en chattetjeneste for barn og ungdom som har spørsmål om mobbing. Der kan du være anonym om du vil, og få råd om hva du bør gjøre. De kan du kontakte her.
Du har rett til å ha det trygt og godt på skolen. De voksne på skolen skal hjelpe deg slik at mobbingen tar slutt. Vi anbefaler deg å ta en titt på denne lenken: mobbing i skolen. Her står det litt mer om hvordan du kan få hjelp. Det kan også være lurt at du viser dette til foreldrene dine.
Vi håper du følger rådene våre. Er det noe mer du lurer på, så send oss et nytt spørsmål. Vi svarer deg så raskt vi kan.