19. februar 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Toalett
Hei! Kan mamma nekte meg og låse døra til toalettet når eg er på do?

Tema: Privatliv
Hei!
Du har rett til privatliv. Det gjelder også på do. I utgangspunktet kan moren din derfor ikke nekte deg å låse døra til toalettet.
Men hvis moren din tror at du inne på do kan komme i en situasjon som er skadelig eller farlig for deg, skal hun gjøre alt for at det ikke skjer deg noe. I slike tilfeller kan hun nekte deg å låse døra.
Det kan derfor være lurt å snakke med moren din om hvorfor hun nekter deg å låse døra, så kanskje dere sammen kan finne en løsning.