21. august 2019
Taxi til skolen
Jeg har siden 2 klasse slitt på skolen. Mange har vært slemme og jeg har ingen venner. Mamma har fortalt at skolen har brutt loven og jeg var inne hos noe som heter fylke mann for samtale. Foreldrene til de andre på skolen har vært slemme mot mine foreldre det har jeg snakket med miljø teraput om. Barna og mammane og pappane liker ikke at jeg har sakt i fra om at jeg blir mobbet. Ingen snakke med meg og ingen snakker med mamma lenger.
Jeg ser at mamma er lei seg og jeg er lei meg. Mamma har ordnet så jeg kan begynne på en annen skole. Der kjenner jeg flere og jeg trives. Og de andre mammaene er snille med meg og mammaen min. Men mamma har sagt at jeg ikke får taxi til skolen. Skolen er privat og den ligger i en annen kommune enn den jeg bor i. Mamma sier hun skal prøve alt hun kan for at jeg kan gå på denne skolen. Men hun må jobbe mindre for å kunne hente og kjøre meg på skolen. Og vi får mindre råd til ting. Jeg vil ikke at vi skal bli fattige. Jeg tror skolen koster lenger også. Her vi bor er det kjempe fint. Jeg bor ikke så langt fra mine venner. Men vi bor litt på en annen grense en vennene mine. Men kanskje mindre en 1.kilometer Men det går ikke noen busser her. Og det er veldig langt til bussen. Mamma sier nesten 3 km. Jeg får buss kort men mamma på kjøre meg til bussen få det er veldig farlig vei. Mamma sier at hun ikke kan hjelpe meg med å få taxi da kommunen sier nei.
Kan noen hjelpe meg?
Jeg blir lei meg og redd om jeg må gå på gamle skolen min. På den nye gleder jeg meg mye.

Tema: Skole
Hei, og takk for at du skriver til oss. Beklager at det har tatt litt tid før du har fått svar.
Det er veldig fint å høre at du trives bedre på den nye skolen din! Alle har rett til å ha det bra på skolen, og det er kjempebra at du har det nå.
Vi syns det er leit å høre at du tenker så mye på alt det som skjer rundt, slik som hvordan du skal komme deg til og fra skolen. Vi tror nok moren din har rett i det hun sier, at det ikke er mulig å få drosje til å kjøre deg til skolen.
Du spør om det er noen som kan hjelpe deg med å finne ut av disse tingene. Den som nok kan hjelpe deg mest her er nok mammaen din. Slik du skriver til oss, så høres det ut som hun gjør alt hun kan for at du skal få det best mulig. Vi syns du skal fortelle henne hvordan du har det slik at hun vet om det. Kanskje du kan vise henne det du har skrevet til oss?
Dersom du plages mye av disse tankene så kan du også prate med helsesykepleier på skolen din. Han eller hun vet mye om å prate med barn og ungdommer, og kan nok også hjelpe deg med å se muligheter.