30. september 2019
Svømming på ungdomsskolen
Hei. Jeg har akkurat begynt i tiende og fikk vite ganske kjapt i løpet av den første skoleuken at vi skal ha svømming i år. Dette er noe jeg stadig tenker på og gruer meg til, og dette er grunnen:
Jeg tørr ikke svømme på dypet!
Jeg vokste jeg opp i et hus ved sjøen. Vi var ofte nede og badet, men jeg var alltid treig med å komme meg utti fordi jeg var så redd for krabber og maneter (noe jeg fortsatt er). Foreldrene mine prøvde aldri å vise meg hvordan det var jeg skulle svømme, så jeg måtte prøve å finne ut av slikt selv. Jeg fant metoden for å kunne svømme på ryggen, men vanlig svømming fikk jeg aldri helt til.
Familien min tok oss aldri med på sydenferier, så det var heller ingen mulighet for meg til å lære å svømme.
Litt senere hadde vi svømming på barneskolen med helt elendige svømmelærere. De tok det som en selvfølge at alle kunne svømme, og viste oss aldri helt ordentlig hvordan det skulle gjøres. I begynnelsen, altså 2. Klasse, hadde jeg ingen problem med det siden vi bare lekte med baller osv i timene. Da vi derimot skulle ha svømming igjen i 5, ble dette et kjempe problem. Jeg var nemlig så og si den eneste som ikke turte svømme på dypet.
Nå har jeg fått ganske dreis på svømmeteknikken, men strever med å holde meg flytende lenge. Jeg er og har alltid vært veldig liten og spinkel, og har lært at dette kan påvirke hvor godt man flyter. jeg tror det som er hovedproblemet mitt med svømming, hvis man ser bort i fra alle krabbene og manetene, er at jeg ikke har funnet ut hvordan det er man flyter når man ikke svømmer men "står" helt stille. Jeg har prøvd ALT, men klarer bare ikke få det til. Jeg tror det er dette som hår holdt meg unna dypet så lenge.
Jeg bare gruer meg sånn sinnsykt til at vi skal ha svømming senere og alle (de populære) får se at jeg, en tiendeklassing, IKKE kan svømme på dypet. Det er rett og slett flaut. Og ille, siden jeg mest sannsynlig kommer til å drukne hvis jeg noengang drar på båttur eller noe slikt.
Denne teksten begynner å bli unødvendig lang nå, men jeg har dessverre enda et problem:
Jeg er veldig ukomfortabel med bruk av tampong.
Dette er noe jeg også har måttet lære meg selv, og heller aldri har fått noe dreisen på rett og slett fordi jeg synes det er dritskummelt.
Jeg kommer sikkert til å drukne i løpet av disse forferdelige svømmetimene.
Hvordan mener dere jeg skal takle denne situasjonen, og hvordan skal jeg lære meg å svømme innen vi skal ha svømmetime på skolen? Jeg vet dette er et veldig rart spørsmål, men jeg tror svømmelærerene tar det at alle kan svømme som en enda større selvfølge i timene til en tiendeklassing enn en femteklassing.
Hilsen 14 åring med angst, depresjon og vannskrekk.

Tema: Skole
Hei!
Så fint at du skriver til oss! Vi forstår at du tenker mye på dette og at det går inn på deg.
Vi tror det er lurt at du, gjerne sammen foreldrene dine, tar en prat med skolen. Det er viktig at de får vite hvordan du har det. Da kan du og skolen lage en plan sammen for hvordan dere vil løse problemet. Du er sikkert ikke alene om å ha det sånn, og det kan godt hende at gymlæreren har noen gode forslag til løsning.
Du har rett til å få tilpasset svømmeopplæring hvis du trenger. Du har også rett til å ha et trygt og godt skolemiljø. Det betyr at skolefagene – også gym/svømmetimen, må være lagt opp på en måte som passer dine behov og gjør at du føler deg trygg. Hvis du blir engstelig og får det dårlig slik som nå nå, er det ikke bra nok. Da må skolen ta hensyn til dine ønsker og behov, og finne en løsning i samarbeid med deg. Det er rektor sitt ansvar å sørge for at du har det bra på skolen, og hvis han/hun ikke gjør det kan du klage.
Vi kan dessverre ikke gi så mye råd angående tampong og andre helsespørsmål. Vårt råd er at du spør helsesykepleier på skolen om dette!
Vi håper at det ordner seg!