27. mars 2020
Stukket av
Hva vil skje om eg stikker langt hjemmefra og ruser meg? Hva vil skje når politiet finner meg og man nekter og svare på spørsmålene og nekter og hå i fosterhjem?

Tema: Barnevern
Hei!
Det høres ikke ut som du har det så greit, det er leit å høre. Men vi er veldig glad for at du skriver til oss og ber om råd. Du trenger ikke å stikke av å ruse deg, det er hjelp å få om du har det kjipt.
Hvis du stikker av kommer politiet og barnevernet til å lete etter deg. Det er vanskelig å si hva som vil skje når de får kontakt med deg, men mest sannsynlig vil de sjekke om det er greit for deg å dra hjem, hvis ikke får du bo et annet sted frem til barnevernet får snakket med deg og familien om hvor du kan bo fremover.
Vi forstår at det er skremmende å tenke på at du kanskje skal bo i fosterhjem, men det kan ble fint også. Vi har møtt mange ungdommer som har fått det fint når de har måttet flytte fra familien sin, men det er ikke alltid så lett i starten.
Vi håper du ikke har stukket av, og at du heller ikke vi gjøre det! Du kan få hjelp ved å ringe eller sende sms til Alarmtelefonen for barn og unge 116 111.
Du kan også ta kontakt med en voksen du stoler på som kan hjelpe deg videre. Det kan være en lærer, en fritidsleder, en fra barnevernet, Utekontakten eller politiet. Alle voksne skal hjelpe barn og unge som har det vanskelig. Ta kontakt med en du stoler på! Hvis du ikke får det til vi lvi gjerne at du skriver til oss igjen.
Vi håper du snart får det bedre!