7. januar 2019
Strenge foreldre
Har foreldrene mine lov til å bestemme at jeg verken kan gå ut av huset eller delta på sosiale aktiviteter? Vi bor en time vekke fra alle vennene mine og jeg får ikke lov å reise bort å komme tilbake på kvelden eller såve hos noen av vennene mine..skal jeg på jobb har jeg pleid å sove hos et familiemedlem kvelden før men det får jeg heller ikke lov til lenger..har de lov å bestemme alt dette?

Tema: Familie Fritid
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Jo eldre du blir, jo mer skal du kunne få lov til å bestemme over din fritid og ditt liv. Men så lenge du er under 18 år, så er det foreldrene dine som har ansvaret for deg.
Selv om foreldrene dine kan bestemme, så har de likevel en plikt til å høre på deg og snakke med deg om hvorfor de er såpass strenge som de er. De bør derfor forklare deg på en god måte hvorfor de har såpass strenge regler.
Vi hos Barneombudet har laget en side som heter familie og hjem. Her kan du blandt annet  lese litt mer om hvem som kan bestemme hva i en familie.
Det er nok lurt at du prøver å ta en samtale med foreldrene dine om dette. Vi vet at det kan være litt utfordrene for mange å ha slike samtaler. Barneombudet har derfor laget noen råd som handler om den vansklige samtalen med en voksen Vi tror du kan finne noen gode tips her.
Håper dere finner ut av dette.