13. mars 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Stikke av
Hva skjer om jeg stikker av hjemmefra og politiet finner meg etter ca 5 timer?

Tema: Familie
Hei og takk for at du skriver til oss.
Politiet vil antakelig kjøre deg hjem igjen, snakke med foreldrene dine og i noen tilfeller ta kontakt med barnevernet.
Å rømme er sjelden en god løsning. Dersom du har problemer hjemme eller ikke har det bra kan du forsøke å snakke med foreldrene dine. Forsøk å forklare dem hvorfor du ikke har det bra. Det kan være vanskelig å snakke med voksne om vanskelige temaer, derfor har Barneombudet laget noe tips. Rådene kan du lese her.
Hvis det er for vanskelig å snakke med foreldrene dine, kan du få hjelp av andre. Helsesøster eller en lærer du stoler på kan hjelpe deg. Du kan også ta kontakt med «Kors på halsen». Der er det voksne du kan snakke eller chatte med og som kan hjelpe deg om du vil. Du kan lese mer om dem her.
Noen barn eller ungdom har det så vanskelig hjemme at hele familien bør få hjelp. Da kan man få hjelp fra barnevernet. Hvordan du kan få hjelp av barnevernet kan du lese her.
Hilsen fra oss hos Barneombudet