5. august 2019
Søster som slår
Jeg har en søster på 13 år som slår når hun blir lei seg eller sint. Hun er veldig sterk, så det gjør vondt. Hvem kan hjelpe meg?

Tema: Familie Vold
Hei,
Fint du kontakter oss.
Det er ikke greit at søsteren din slår deg når hun blir frustrert eller sint. Det er viktig at du tar det opp med foreldrene dine. De har ansvar for å sette grenser for søsteren din. Dersom dette er et problem de ikke greier å finne en løsning på selv, så kan familien din få hjelp:
• Familievernkontoret gir råd og hjelp til familier om hvordan de kan håndtere konflikter.
• Helsesykepleier (helsesøster) på skolen kan snakke med foreldrene dine og søsteren din om problemene og hjelpe til å skaffe hjelp.
• Fastlegen til søsteren din kan henvise henne til psykolog hvis hun trenger hjelp til å finne ut hvorfor hun blir sint og hvordan hun kan styre sinnet sitt.
Selv om søsteren din har det vanskelig, så er også du en viktig del av familien. Du har rett til beskyttelse og en trygg hverdag i hjemmet ditt.
Vi håper dette ordner seg.