21. mai 2019
Skyldfølelse
Hei, jeg har det ganske vanskelig nå fordi vi måtte avlive hunden min får under em måned siden, og han var bare 2 og et halvt år gammel. Vi måtte det fordi han var mentalt syk og hadde det ikke bra. Jeg føler skyldfølelse for dette fordi vi hadde en brann for 2 år siden da han bare var 6 måneder gammel. Jeg var alene hjemme med han og han var veldig redd. Jeg tror det har noe med den brannen og gjøre, så jeg føler at det var min skyld at dette kjedde. Var det min skyld?

Tema: Følelser
Hei,
Vi forstår at du er lei deg for at hunden din måtte avlives. Det er vondt å miste et kjæledyr på den måten.
Vi vet ikke helt hva som skjedde hjemme hos deg da det begynte å brenne, men uansett hva som har skjedd og hvordan det skjedde, så er det ikke du som skal ta ansvaret for det.
Vi skjønner at du tenker mye på dette. Du bør nok snakke med foreldrene dine om hvordan du har det nå og hva du tenker om det som skjedde for to år siden. Det kan godt hende at du synes det er vanskelig å snakke om, men forsøk likevel.
Hvis du ikke greier det, så kan du snakke med noen andre voksne du stoler på. Det kan være en lærer eller helsesykepleier på skolen du går på.
Du kan også ringe til Røde Kors Hjelpetelefon «Kors på halsen». Her kan du ringe eller chatte med en voksen har som har erfaring med å snakke med barn om forskjellige ting.
Vi håper og tror at dette blir bedre snart!