16. mai 2019
skoleoppgave
Hei
Vi er 3 barn på 11 og 12 år som har et skoleprosjekt om yrker.
yrket vi har valgt er advokat, og vi har hørt at du har vært advokat og lurte på om vi kunne stille deg noen spørsmål.
1. hva innebærer det å være advokat?
2. hvor lenge studerte du til å bli advokat?
3. var det mye arbeid?
4. hva er en jurist? (vi leste at du må studere i jus for å bli advokat og da er du blitt jurist).
vi har også fått høre at du var advokat under rettsaken til Anders Breivik så vi har noen spørsmål om det og….
1. hvordan var det å stå imot eller for anders?
2. Kan du forklare litt om handlingen på udøya 2011 om det er greit?
3. vet du hvorfor han gjorde det?
du må ikke svare på alle spørsmålene fra anders breivik saken.
men har du noen tips til de som vil bli advokat.
hilsen 6 klassinger på høybråten skole

Tema:
Hei, her er svar på spørsmålene deres:
1. hva innebærer det å være advokat? Det betyr at man gir folk hjelp med å forstå lover og regler i samfunnet.
2. hvor lenge studerte du til å bli advokat? Jeg studerte seks år på universitetet for å bli jurist. For å bli advokat må man få det som heter advokatbevilling. Det betyr at man må ta en slags eksamen som advokat i retten.
3. var det mye arbeid? Det er mye arbeid å studere juss. Mye å lese.
4. hva er en jurist? (vi leste at du må studere i jus for å bli advokat og da er du blitt jurist). En jurist er en som går på universitetet og lærer seg om alle lovene i Norge slik at man kan hjelpe andre med å forstå dem.
Vi har også fått høre at du var advokat under rettsaken til Anders Breivik så vi har noen spørsmål om det og….
1. hvordan var det å stå imot eller for anders? Jeg var påtaleadvokat i den saken. Det betyr at jeg jobbet for politiet med å forklare for retten hvorfor han måtte i fengsel. Han hadde en forsvarer som forklarte for retten hvorfor han ikke skulle i fengsel. Så var det dommeren som avgjorde til slutt.
2. Kan du forklare litt om handlingen på udøya 2011 om det er greit? Det tror jeg andre kan gjøre bedre enn meg. Dere kan lese om det på nett også.
3. vet du hvorfor han gjorde det? Nei.
4 Har du noen tips til de som vil bli advokat.-Jobb hardt på skolen og studiet, det er mye arbeid med veldig gøy å jobbe som advokat!
Hilsen Inga