6. april 2020
Skole og opphold i fars hjemland Tyrkia
Jeg og mamma lurer på om vi skulle bli med pappa til TURKIA et eller to år for å bo og gå på skole. Pappa er norsk statsborger men ønsker å bo i hjemlandet et til to år med meg og mama for å lære språk kultur og være med den tyrkiske familien min.
Hvilke rettigheter får jeg der nede? Må jeg melde fra akkurat hvor lenge jeg skal være borte og hvilke utfordringer får jeg tro?

Tema: Rettigheter
Hei og takk for at du skriver til oss.
Barneombudet kan ikke så mye om barns rettigheter i Tyrkia. Vi jobber mest med rettigheter i Norge.
Dersom du er usikker på hvordan det vil bli å bo i Tyrkia og hvilke utfordringer du kan møte, foreslår vi at du ringer til Kompetanseteamet i Barne-ungdoms og familiedirektoratet. De er vant til å snakke med ungdom som er usikre på å reise til foreldrenes hjemland. Da kan du få informasjon og tips.  De har telefonnummer 478 090 50 og epost: kompetanseteamet@bufdir.no
Det er foreldrene dine som har ansvar for å melde fra til norske myndigheter når dere reiser og når dere kommer tilbake til Norge.