12. juni 2020
Skole
Hei! Eg har en vanskelig Engelsk lærer, han driver å kjefter høylytt
På meg hver eneste time eg har med han. Og en gang når eg skulle henge noe rundt en sånn lampe i taket så sa han at: Ikke drep deg selv) Eg ble redd å begynte å gråte etterpå, eg har sagt ifra til Kontaktlæreren min men dem gjør ingenting, fordi de mener han er for snill. Eg har hatt lyst til å bytte skole helt siden vi startet på Ungdomskolen. Eg håper på at dere har noen gode råd til dette, fordi eg er så læi han.

Tema: Skole
Hei, så fint at du skriver til oss!
Sånn som du beskriver skal ikke en lærer oppføre seg. Du har rett til å ha det bra på skolen. Lærere skal ikke si eller gjøre noe som gjør at du blir redd eller lei deg. Skolen, og alle som jobber der har ansvar for at elevene har det bra der.
Siden du allerede har prøvd å snakke med andre lærere, foreslår vi at du går til helsesykepleier, inspektør på skolen eller direkte til rektor og forteller hvordan du opplever læreren din. Du kan også be foreldrene dine om hjelp til dette.
Barn har rett til å bli hørt og det du sier skal bli tatt på alvor. Når elever forteller at de ikke har det bra på skolen, skal rektor lytte nøye til det du har å si, ta deg på alvor, og fortelle hva skolen har tenkt å gjøre. Rektor har ansvar for lærerne på skolen, og for at elevene har det bra. Derfor har rektor også ansvar for at det gjøres noe sånn at situasjonen endrer seg.
Vi håper det ordner seg for deg.