9. april 2019
skole
hei! jeg bor i skedsmo kommune, og foreldrene mine har kjøpt hus i ullensaker kommune. er det en mulighet for at jeg fortsatt kan gå på skolen i skedsmo.

Tema: Skole
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Flytter du til en ny kommune har du som utgangspunkt ikke lenger rett til å gå på skole i den kommunen du bodde i før. Du har rett til å gå på skole i den kommunen der du bor.
Men, det finnes muligheter til å søke om å få gå på skole i en annen kommune enn det du bor. Da må du søke begge kommuner om å få lov til det, og den kommunen du bor i må som regel betale for skoleplassen. Dette kan du få mer informasjon om fra rektor på skolen din.
Om du skal søke om å bytte skole så må foreldrene dine være enige i det. Du har rett til å bli hørt og bli tatt på alvor, men det er til slutt foreldrene dine som bestemmer.