25. september 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Satanisme
Jeg lurer på hvordan man kan bli satanist? Hvor gammel må jeg være for og kunne bestemme selv vilken religion jeg vil ha?

Tema: Religion
Hei og takk for spørsmål.
Vi hos Barneombudet er best til å svare på spørsmål om barns rettigheter. Vi kan derfor ikke svare på hvordan man kan bli satanist.
Barnekonvensjonen, som gjelder som norsk lov, slår fast at alle barn har rett til å tenke og tro på det de vil, men foreldrene har rett til å gi dem råd. Det betyr at du ikke trenger å tro på det samme som dine foreldre, men at de har rett til å gi deg råd om hvordan de synes du skal leve og hva du skal tro på. Din mening skal få større betydning jo eldre du blir. Fra du er 15 år, kan du selv melde deg inn og ut av trossamfunn.
Du kan lese mer om tros- og religionsfrihet her.