16. februar 2016
Dette spørsmålet og svaret er over 3 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
samvær
kan mamma nekte meg å være hjemme hos pappa? når pappa ikke har foreldreansvar?

Tema: Samvær
Hei,
Alle barn har rett til å være sammen med begge foreldrene sine. Det gjelder også når foreldre ikke har foreldreansvar. Hvis du ikke får lov til å være hos pappaen din, må mammaen din fortelle deg hvorfor du ikke kan det. Det må handle om at det ikke er best for deg, og du må få vite hvorfor.
Du kan prøve å snakke med mammaen din om at du vil være hos pappa. Vi har laget noen tips til hvordan du kan snakke med voksne om vanskelige ting.
Lenke til tips til den vanskelige samtalen.
Du kan også ringe til familievernkontoret. De hjelper familier med å bli enige om hvor ofte barna får være sammen med foreldre som ikke bor sammen. Hvis det er sånn at du bør ha med en person når du skal ha samvær med pappa kan de som jobber der hjelpe deg å få kontakt med noen som kan ordne dette.
Lenke til familievernkontoret.