13. juni 2019
Røyking innendørs
Hei. Jeg vet om en mor som har et barn på 4-5 år. Hun og samboeren røyker inne og huset deres lukter røyk. I tillegg har de alkohol lett tilgjengelig og jeg vet at når ungen ikke er hjemme drikker de mye og gjerne på dagtid (usikker om de gjør det når de har ungen). Hva gjør man i slike situasjoner? Kan ikke selv snakke med de og har ingen andre som kommer til å ville ta den samtalen.

Tema: Familie rus
Hei,
Fint du kontakter oss.
Du har helt rett i at det ikke er bra for barn at foreldrene røyker innendørs når barna er tilstede. Det er likevel ikke noe forbud mot dette. Det at foreldrene drikker er alvorlig fordi det kan gå ut over omsorgen for barna deres.
Vi forstår at du er bekymret, og at det er vanskelig for deg å ta den samtalen. Når man er bekymret for hvordan et barn har det hjemme, bør man melde bekymring til barneverntjenesten i kommunen. Det er de som bør ta den samtalen du snakker om med foreldrene, og vurdere om de trenger hjelp.
Du kan også ringe Alarmtelefonen for barn og unge 116 111. Da kommer du også til barnevernet, men til en slags vakt. Her kan både barn og voksne komme i kontakt med trygge voksne for å diskutere ulike situasjoner eller problemstillinger i sitt egen hjem eller andre de er bekymret for. Når du ringer Alarmtelefonen kan du velge å være anonym.
Vi synes det er fint at du tenker på barnas situasjon her og vi håper du deler dine bekymringer for barna i denne familien.