6. juni 2019
Prøver på ungdommskolen
Jeg vet om noen på en annen skole som går i 10. Trinn som får vite spørsmål og svar på fremtidlige prøver de skal ha. Er det noen regler på om dette er lov eller ikke?

Tema: Skole
Hei,
Takk for spørsmålet ditt. Prøver og eksamen skal gi eleven mulighet til å vise hva hun eller han kan. Derfor skal man i hovedsak ikke kunne vite detaljer om hvilke spørsmål som kommer på prøven, eller hva som er svaret. Men, du skal vite om hva tema er og hva du skal forberede deg på.
De prøvene som skal være med å avgjøre hva du får i standpunktkarakter, skal være prøver som viser hva du kan i faget. Hvis du vet svaret på alt på forhånd får ikke læreren vurdert hva du kan i faget.
Det kan hende skoler gjennomfører prøver på litt ulike måter, men det er noen regler om hvordan vurdering i fag skal gjennomføres. Dette kan du lese mer om på nettsidene til Utdanningsdirektoratet.