11. april 2019
Problemer hjemme
Jeg sliter veldig med familien min. Søstra mi og mamma står å baksnakker meg kjempeofte og jeg blir skjelt ut av søstra mi flere ganger, mens mamma står å ser på. Jeg har fått beskjed av pappa om at jeg må svare hyggelig tilbake uansett hva slemt hun sier, siden hun ikke så bra nå så hun må ikke bli lei seg. Så jeg spurte «hva om jeg er lei meg da» fordi jeg sliter veldig mye med dette. han sa at d må jeg rett og slett bare tåle, og jeg kan ikke bli lei meg siden nå eg det søstra mi vi må passe på. Hun lar alt det vonde hun har inni seg gå ut over meg, og jeg får skylden for at hun sliter. Vi har hatt familiemøte et par ganger,uten nytte. Ingen hører på meg og det ender bare med at jeg får kjeft og at d er jeg som er problemet. Jeg gruer meg til å dra hjem fra skolen fordi jeg ikke vet hva som kommer.Hun hakker på meg på ALT jeg gjør ogstår ofte å roper alt som er feil med meg og hvor egoistisk og forferdelig jeg er. M&P mine støttr meg aldri. Dette sliter utrolig mye på den psykiske helsen min, der jeg har fått veldig lav selvfølelse og opplevd flere angstanfall. Dette gjør at det er veldig vanskelig for meg å være på skolen, klarer ikke fokusere eller øve til prøver osv. Har snakket med helsesøster om det en gang, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre

Tema: Familie
Hei, så fint at du tar kontakt med oss. Vi skjønner at dette er vanskelig for deg.
Det du forteller om er ikke greit. Å bli kjeftet på så man mister selvtilliten og selvbildet er ikke bra. Selv om søsteren ikke har det bra, skal du ikke måtte tåle noe som skader utviklingen din.
Har du forsøkt å snakke ordentlig med foreldrene dine om dette? Det kan hende at de faktisk ikke skjønner hvor vanskelig det teer for deg. Av og til må du si fra flere ganger for at voksne skal forstå alvoret. Derfor er det viktig å ikke gi seg. Hvis du synes det er vanskelig å snakke med dem, har vi laget noen tips til hvordan ta den vanskelige samtalen med voksne.
Det finnes noen som kan hjelpe dere å snakke sammen på en god måte. Familievernkontoret har i oppgave å hjelpe familier å få det bedre sammen. Du kan be foreldrene dine bli med dit, eller ringe dem for å be om hjelp. Det er gratis å få hjelp av familievernkontoret.
Det er fint at du har snakket med helsesøster/helsesykepleier om dette. Vi vil råde deg til å gjøre det igjen. Det kan også være at en lærer eller en annen du stoler på, for eksempel en i familien din som foreldrene sine vil lytte til? De kan gi deg råd, eller hjelpe deg å snakke med foreldrene dine.
Vi håper disse rådene hjelper deg litt på vei!
Vennlig hilsen oss hos Barneombudet