7. januar 2020
Privatliv
Hei
Venninnen min tok livet sitt, og etter dette så har jeg begynt æ skrive en slags dagbok. I denne boken skriver jeg ting jeg ville sagt til venninnen. Jeg fersket mamma i å ta bilder fra denne boken og lagre på mobilen, en ting er å lese det, en annen er å ta bilder av det som står. Selv syns jeg dette ikke er greit, fordi vi har krav på privatliv. Er dette greit?!

Tema: Privatliv
Hei!
Så leit å høre at du har mistet venninnen din. Å skrive dagbok kan være en fin måte å få ut tanker og følelser på, og vi forstår at du ikke syntes det er greit at andre leser i og tar bilder av dagboken din.
Du har rett på privatliv, og du skal få mer privatliv jo eldre du blir. Foreldrene dine kan ikke skal gå igjennom tingene dine, for eksempel dagboken din, fordi de er nysgjerrige eller vil vite hva du tenker og gjør. Fordi foreldrene dine har ansvar for at du har det bra, kan de allikevel se igjennom tingene dine dersom de har en god grunn til å være bekymret for at noe er alvorlig galt. De skal allikevel ikke begrense privatlivet ditt mer enn absolutt nødvendig, og vi syntes ikke det høres greit ut at det blir tatt bilder av det du skriver i dagboken.
Vi foreslår at du snakker med moren din og sier at du ikke syntes det er greit at hun leser i dagboken og tar bilder av det du skriver. Hvis du syntes det er vanskelig å ta dette opp med henne, kan du finne noen tips til hvordan du kan gjøre det på denne siden. Du kan også vise henne spørsmålet du sendte til oss.