6. november 2019
Privatliv
Hei.
Har moren min lov til å sjekke alle skuffer og skap på rommet mitt uten at jeg vet det?
Jeg synes det er skikkelig ubehagelig. Har sakt til henne at jeg ikke vil hun skal gjøre det, men hun sier hun har lov fordi hun er moren min. Hun har tidligere funnet kondomer i nattbordskuffen min så kan hende hun er redd for at jeg har sex eller noe.

Tema: Privatliv
Hei!
Du har rett til å ha privatliv, også der du bor. Foreldrene dine må derfor vanligvis respektere at de ikke kan se i skapene dine uten å snakke med deg først.
Men foreldrene dine har også ansvar for deg frem til du fyller 18 år. Moren din kan derfor ha lov til å sjekke skap og skuffer hvis hun er bekymret for deg. Men hun må ha en grunn til å sjekke de. Hun kan ikke bare sjekke fordi hun er nysgjerrig. Dessuten bør hun spørre deg før hun gjør det.
Det kan være lurt at du snakker med moren din om dette. Spør henne hvorfor hun vil sjekke alle skuffer og skap, og fortell henne hvordan du føler det. Kanskje dere sammen kan finne en løsning?
Vi har laget noen tips til hvordan snakke med foreldrene sine: Den vanskelige samtalen
Du kan også lese mer om retten til privatliv her.