1. mars 2019
Privatliv
Hei! Jeg har hatt en ganske tøff oppvekst som først førte til at jeg begynte å drikke alkohol for å føle meg bedre. Drev med dette et par uker før jeg tenkte på konsekvensene og begynte istedenfor med hasj. Skjulte det ikke så veldig godt, så foreldrene mine fant det (rundt 1 år siden, men røyker fortsatt). Etter dette har de begynt å lete overalt og søke igjennom absolutt alt av skuffer, skap, you name it. Hvis de finner noe skylder de det kun ned, de nevner det ikke til meg engang. Likevel synes jeg at å gå
gjennom absolutt alt er litt drøyt, grunnet at de finner personlige ting som bl.a brev jeg har fått av andre. Disse er selvfølgelig åpnet og lest. Noen tips om hva jeg kan gjøre for at de skal roe seg litt ned? Har nesten ikke et privatliv lenger.

Tema: Familie rus
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Vårt tips til at det skal roe seg ned litt er at du må ta en samtale med foreldrene dine. Å røyke og oppbevare hasj er ulovlig og straffbart. Derfor er det ikke så rart om foreldrene dine reagerer. Dersom du gjør det for å flykte fra en vanskelig oppvekst, er det dessuten viktig at du ber om hjelp for å få det bedre.
Du har rett til privatliv, men foreldrene dine kan gripe inn i dette og kontrollere både deg og tingene dine dersom de mener det er nødvendig for å ivareta ansvaret for deg. Dersom de har grunn til å tro at du gjør ting som er skadelig for deg eller andre, kan de gå gjennom tingene dine.
Når foreldrene dine vet at du røyker hasj, og de også har funnet hasj hjemme hos deg, så har de rett til å gå igjennom tingene dine. Fordi de har ansvaret for deg, kan man til og med si at de har plikt til å gjøre dette for å beskytte deg.
Så selv om du har rett på privatliv, så er det foreldrende dine som har ansvarer for å passe på deg fram til du er 18 år. Les mer om rett til privatliv
Det beste er at både du og foreldrene dine har en felles forståelse av hvor grense i familien deres går. Det gjelder både bruk av ulovlige stoffer og retten til privatliv. Du vil kanskje få noen gode tips på hvordan du kan gå fram i denne lenken  Den vanskelige samtalen med en voksen.
Du skriver også at du har hatt en ganske tøff oppvekst. Har du snakket med noen om dette? Du kan kontakte fastlegen din eller en rådgiver på skolen. De kan helt sikkert veilede deg videre om du har behov for det.
Vi har også oversikt over en rekke hjelpetelefoner som kanskje kan være nyttig for deg. Du finner dem her
Lykke til!