14. august 2018
Privatliv
Ja, noen folk har dagboken sin der de kan skrive det de vil. Og jeg har mobilen min. Man har jo kode/lås på begge to fordi man vil at det skal være privat. Og i natt kom mamma inn på rommet mitt og gikk inn på telefonen min for å sjekke. Jeg fikk helt panikk, men ikke fordi jeg skriver dumme ting, men folk skriver dumme ting til meg, som at puppene mine er fine og at jeg sier de er digg. Jeg kan ikke fordra at mamma må sjekke telefonen min, kn jeg si at hun ikke får lov?

Tema: Privatliv
Hei,
Fint at du kontakter oss.
Barn har rett på privatliv. Foreldrene dine skal respektere dette. Det betyr at de ikke uten videre kan se på telefonen din.
Lenke til Barneombudet sin nettside om retten til privatliv.
Samtidig har foreldrene dine ansvar for deg til du er 18 år. Det kalles foreldreansvar. Det betyr at de skal sørge for at du har det bra, passe på deg at du ikke gjør noe galt eller kommer til skade, og at du får hjelp og beskyttelse hvis du blir utsatt for noe.
Det er først når foreldrene dine har god grunn til å være bekymret at de kan gå inn på mobilen din. Det kan være at de tror at du blir utsatt for noe som er skadelig for deg eller at du er med på ting som er skadelig for deg eller andre. Hvis de ikke har noen grunn til å mistenke noe slikt kan de ikke se på mobilen din uten at du gir de lov.
Vårt forslag er at du snakker med moren din om dette. Mange synes det er vanskelig å snakke med foreldrene sine om slike temaer. Vi har derfor laget noen tips for hvordan du kan ta den vanskelige samtalen med en voksen.
Lenke til side om hvordan snakke med en voksen om noe vanskelig.