25. januar 2019
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Privat liv
Hei, har foreldrene lov til å ransake rommet når du ikke er hjemme?

Tema: Privatliv
Hei, og takk for spørsmålet ditt.
Det er ikke så lett å svare ja eller nei på dette. Barn har rett til privatliv. Det står i barnekonvensjonen. Foreldre skal ikke vite alt om barna sine. Det er lov å ha noen ting for seg selv, som for eksempel brev, en dagbok eller meldinger på mobilen.
Samtidig har foreldre ansvar for at barn og ungdom er trygge og ikke utsetter seg selv eller andre for ting som er skadelige eller farlige for dem. Og her kan det lett bli diskusjon. Foreldre kan tro at barna deres gjør dumme og farlige ting, mens ungdommen selv mener at alt er i orden.
Foreldrene dine må altså ha en god grunn til å tro at du kan komme i situasjoner som er skadelige for deg eller andre. Da har de lov å ransake rommet ditt. Men de bør fortelle deg hvorfor de er bekymret, og helst spørre deg før de gjør det.
Det er lurt at dere snakker sammen om dette og avtaler hvordan dere kan bygge tillit til hverandre.
Du kan lese litt mer om din rett til privatliv her.