15. mars 2019
Politisk fravær i grunnskole
Hei, jeg har lyst til å delta i skolestreik 22. mars, men lurer på hvordan jeg skal få fri fra skolen for å delta. Må foreldrene mine fylle ut et skjema og levere til skolen, eller kan de bare sende melding til kontaktlærer om at jeg skal delta på streik og ønsker fri fra skolen?
Mvh anonym 🙂

Tema: Skole
Hei
Takk for at du skriver til oss.
Så flott at du engasjerer deg i fremtiden og i miljøet vårt. Når det gjelder fravær i grunnskolen, må foreldrene dine søke om permisjon dersom du skal være borte en dag og du ikke er syk. Det betyr at de må søke om fri før du skal være borte.
Grunnen til at foreldrene dine må søke om fri, er at du har plikt til å gå på skolen. Det kan hende kommunen eller skolen din har egne regler for hvordan de skal søke om permisjon. Dette må du be foreldrene dine om å undersøke.