31. januar 2020
Overgrep og pappa
Pappa skal i retten for å gjort tissenting med min storesøster.
Mamma og pappa holder er i retten for hvor jeg skal bo.
Jeg er glad i pappa og vil fremdeles være der. jeg er redd pappa må i fengsel og jeg er glad i han.

Tema: Familie
Hei, så fint at du skriver til oss.
Vi skjønner at du er redd, og at dette er vanskelig for deg.
Ofte kan det være fint å dele tankene sine med noen. Vi synes du skal snakke en voksen du stoler på om hvordan du har det. En som kan støtte og hjelpe deg gjennom dette. Det kan være en annen i familien din, en lærer du liker eller helsesykepleier på skolen. Helsesykepleier er flink til å snakke med barn og unge om ting som er vanskelig.
Hvis du ikke vil snakke med noen du kjenner, finnes det også flere du kan ringe eller skrive til uten å fortelle hvem du er. En av disse er Kors på halsen. Dit kan du chatte, skrive eller ringe. De voksne som svarer er gode til å lytte, snakke og støtte barn og ungdom, og du kan spørre om det meste.
Det kan godt være at du fortsatt får treffe pappen din. Barn har rett til å være sammen med foreldrene sine. Bare ikke hvis det ikke er bra for barnet. I dette spørsmålet skal de voksne ta hensyn til hva du mener. Hvis pappa må i fengsel kan du besøke ham der hvis du får lov. Barneombudet har jobbet lenge med at det skal være ok for barn å dra på besøk i fengsel, så vi håper det er sånn i alle fengsler nå.
Vi håper du får snakket med noen, slik at du får god hjelpe og støtte.