2. april 2019
Norsk skriftlig
Hei!
jeg fikk 3 på norsk karakteren i tre ulike dagar der vi hatt prøve, men den siste skrev norsk læraren min at jeg har en formel tone, og oppsettet mitt er også stort set veldig bra, men jeg kan ikke nå opp karakteren 4 pga den språklige utfordringar. Hvorfor sier hun det, jeg skrev jo teksten veldig bra, men ga hun karakteren 3 pga språket mitt, jeg føler at ditta er ikke rett. Har de noe tips om hva kan jeg gjøre eller om jeg klager på det? jeg er ikke fornøgd det hun sier.
Takk for svaret:)

Tema: Skole
Hei og takk for at du skriver til Barneombudet!
Vi synes du skal ta dette opp med læreren din og spørre hva du må gjøre for å få en bedre karakter.
Du har rett til å få underveisvurdering. Underveisvurderingen skal inneholde informasjon om kompetansen din, og hva du kan gjøre for å forbedre deg. Du kan lese mer om vurdering og karakterer her.
Du kan bare klage på standpunktkarakterer. Du har rett til å kreve begrunnelse for karakteren før du bestemmer deg for om du vil klage. Du kan lese mer om å klage på karakterer på denne siden.
Vi håper dette løser seg! Masse lykke til videre.