30. august 2019
Mobbing
Hei!
Mitt søskenbarn på 9 år blir kjempe mobba på skolen, og nekter å dra dit. Tante har tatt kontakt med skolen, helsesøster og foreldrene til de det gjelder, men ingen tar tak i det. Jeg mener å tro at skolen er plikta til å ta sånne saker på alvor, og både jeg, tante, onkel og mamma er helt rådville! Hva kan vi gjøre for å få hjulpet han?!
Jeg har selv opplevd mange år med mobbing, og vet så altfor godt hvordan det påvirker en. Vil virkelig ikke at han skal oppleve det samme som meg.
Med mobbing vil det si; drittslenging, stjeling, fysiske slag og spark, ødleggelser av personlige eiendeler (bla. tlf), utestengigng osv.
Håper virkelig dere kan hjelpe oss med dette! Jeg har prøvd å google, men finner ikke noen ting om hva vi kan gjøre!

Tema: Mobbing
Hei, så fint at du skriver til oss om dette!
Det er leit å høre om søskenbarnet ditt. Samtidig er det fint å se at du bryr deg og vil hjelpe til for at dette skal bli bedre!
Alle barn har rett til å ha det trygt på skolen, og det betyr at ingen elever skal mobbes på skolen i Norge. Vi hos barneombudet har skrevet litt om det på nettsidene våre som du kan lese her.
Du forteller at de voksne har snakket med både helsesøster og rektor og ikke opplever å bli hørt. Da må man klage til fylkesmannen der barnet bor. Vi har skrevet om hvordan man gjøre det på nettsiden vår. Mange steder finnes det også et mobbeombud. Hos dem er det mange som har fått god hjelp. Skolen skal hjelpe dere å få kontakt med mobbeombudet dersom dere ikke finner det selv.
Det finnes en egen netttjeneste som heter Snakkommobbing.no. Det er en nasjonal chat-tjeneste for de som er mellom 9-19 år. Her kommer du i direkte kontakt med noen som kan hjelpe deg – helt anonymt og gratis. Vi anbefaler at du chatter med dem – da kan du få flere svar på de tingene du lurer på!