13. februar 2019
Mobbing
Hei. Jeg går nå i 7.klasse og har blitt mobbet siden 1. Klasse. Jeg fortalte det til helsesøster for nesten 3 måneder siden. Jeg var der med en venninne. Helsesøster snakket med læreren min, og etter det ble det ett møte med meg, mobberen og to vitner (venner som hadde hørt og sett ting) Mobberen sier at jeg lyver og at jeg er ute etter å ta henne dessverre nok hadde mobberen diktet opp en historie med mine såkalte venner. Som sa at disse støtende kommentarene jeg hadde fått om kropp og utseende bare var feil tolket. De sa også at mobberen bare ga meg motetips. Jeg følte meg utrolig sviktet og må nå være i en vennegjeng som ikke behandler meg bra. Det er ikke en mulighet å være med noen andre, fordi vi er bare to jente-gjenger. Skolen ringte foreldrene hennes som også nektet. De sa at JEG løy og at deres lille englebarn aldri ville gjort noe sånt. Skolen prøvde å få til ett møte med meg og mine foreldre i tillegg mobberen og hennes foreldre. Men de nektet, de sa at det ikke ville komme noe godt ut av møtet siden dette var regn løgn. Skolen har ikke gjort noe mer siden, jeg tror at rektor tror på det mobberen sier og ikke meg. Jeg lurer på om foreldrene til mobberen MÅ komme på ett møte eller om det er opp til dem. På forhånd takk for svar.

Tema: Mobbing
Hei, og takk for at du skriver til oss.
I reglene om godt skolemiljø står det klart at det er din opplevelse om hvordan du har det på skolen som gjelder. Det betyr at skolen har plikt til å følge opp hvordan du har det. Dette skal rektor og lærerne vite.
Skolen har plikt til å lage en aktivitetsplan som forteller hva skolen gjør for at du skal få det bedre. Det er ikke alltid en god ide å sette den som forteller om mobbing, og den man mener mobber, i samme møte.
Vi synes du og foreldrene dine skal si ifra til fylkesmannen, eller mobbeombudet der du bor, for å få hjelp til å jobbe sammen med skolen sånn at du får det bedre.
Vi har laget en egen nettside der du og foreldrene dine kan lese mer om retten til et trygt skolemiljø.
Vi håper du snart får det bedre.