17. oktober 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Mobbing
Hvis du blir mobbet hvem skal du si det til først?

Tema: Mobbing
Hei, og takk for at du skriver til oss!
Hvis du blir mobbet på skolen eller skoleveien skal du si ifra til en lærer, som skal si ifra til rektor. Du kan også si ifra direkte til rektor selv.
Det er ikke lov å plage andre, og du har rett til å ha det trygt og godt på skolen. Det er rektor sitt ansvar å stanse mobbingen og rektor må finne en løsning på problemet innen 5 dager. Skjer ikke det, så kan du eller foreldrene din si fra til Fylkesmannen. Fylkesmannen er den som skal passe på at skolen gjør det de skal for å stoppe mobbingen, og kan bestemme hva skolen skal gjøre. Du finner fylkesmannen her.
Vi har skrevet litt mer om mobbing på skolen og hva du og foreldrene dine kan gjøre på denne siden.
Skjer ikke mobbingen på skolen eller på skoleveien, men hjemme eller på fritiden, så skriv til oss igjen, og vi vil prøve å hjelpe deg.