1. februar 2019
Min trivsel hjemme (aggresiv familie)
Hei, jeg er en jente på 14 år som ikke trives i familiemiljøet hjemme. Og blir aldri hørt
Jeg trives ikke hjemme. De gir meg mat og et eget rom, men det skjedde en episode i går. Jeg fikk vite får sånn 1 uke siden at jeg ikke kan gå sammen med bestevenninnen min. Mamma visste ingenting om dette bare pappa som sa det til meg.Jeg prøver og spørre faren min men det ender opp med at han ikke vil svare eller blir sur. Så var jeg på en sånn ungdomsklubb for første gang som jeg akkurat fikk høre om. der jeg har de bestevennene og jeg vil ikke alltid bare gå på kristne klubber siden der liker jeg ikke meg så veldig. Hadde jeg en kjempegøy kveld på klubben da. Så hentet pappa meg fra klubben så sier jeg : kan jeg begynne og gå her oftere? Da blir pappa sur og sier nei. det blir stille resten av bilturen som varer 30 min. Vi kommer hjem lillebroren min på 6 år sitter i stua pluss broren min på 15år. så spør pappa rare spørsmål om hvem jeg gikk med så sa jeg navnet til bestevenninnen min og 6 andre folk. da ble pappa sur. han sa: sett deg på sofaen så kom han mot meg og kalte meg for en jævla drittunge og hvis noen dreper seg selv i dag er det din feil, du har ødelagt familien og sa hvis vi var i et annet land så hadde jeg slått deg. så slår han i tre bordet som det blir hull. jeg blir redd. mamma ber pappa roe seg ned. pappa kommer nærmere jeg og jeg blir redd. jeg sier ikke ta på meg. så holder han meg rundt nakken og sier :se på meg!! veldig høyt. mamma løper og tar på seg jakke. jeg blir bedt om å gå på rommet. jeg hører skriking og høyt smell. jeg løper inn i stua og sier hvor er mamma!? pappa sier sett deg ned. så setter jeg meg ned på en stol. han sier forstår du hvorfor jeg blir sint? jeg sier nei sa tar han mobilen min ( iphone x som jeg betalte for selv) og kaster den inn i peisen. og imens jeg skriker ta den ut så kommer mamma løpene og sier ta på deg sko og jakke jeg gjør det. så går vi ut og mamma beskylder meg for ting og jeg får aldri sagt mitt. henne kaller meg for løgner osv… så kommer pappa med døråpningen og sier; hvis noen tar livet av seg idag er det din feil, jævla forbanna drittunge, alt er din feil. jeg sier til mamma mens vi står ute ta meg med til barnevernet henne sier ja gå opp og pakk jeg sier ok. jeg finner frem kofferten og pakker. jeg hører rare lyder, og pappa er i telefonen. jeg hører venninnen til mamma komme inn og bestemor. pappa kommer inn til meg og sier: MOREN DIN ER I SJOKK NÅ PGA DEG!! siden moren min har opplevd vonde ting før så henne fikk sjokk eller noe. bestemor går inn til broren min og pappa kommer til meg og sier gå inn til broren din nå! jeg går inn til broren min. bestemor sitter der, storebroren min sitter der og lillebror. vi snakker om episoden i dag. plutselig går storebroren min i angrep og sier masse stygge ting. jeg er helt uenig i det han sier. han tror han bestemmer over meg. storebroren kjefter veldig høyt pappa kommer inn og ser på meg som om jeg har snakket høyt, og kjefter om på meg og sier: ikke tro du er et offer, du er en jævla drittunge. og sender meg inn til det gamle rommet til storesøstra mi. jeg sitter der en lang stund og stirrer i veggen. pappa kommer inn og sender meg inn på mitt eget rom. han sier legg deg og jeg gjør det men jeg tok frem skole pc min som de ikke visste jeg hadde og skriver dette.

Tema: Vold
Hei, så fint at du skriver til oss!
Det du opplever er ikke greit.  Det som skjer hjemme hos deg er vold, selv om faren din ikke slår dere. Skremmende oppførsel som kjefting, trusler, å si stygge ting og å ødelegge ting er også vold – og det er ikke lov!
Alle barn skal føle seg trygge hjemme. Trygghet er viktig for at barns utvikling. Derfor må dere si ifra, slik at dere kan få hjelp.
Du kan ringe til Alarmtelefonen for barn og unge 116 111 eller Politiet 02800. Du kan også ta det opp med en voksen på skolen din, da skal de sørge for at du får hjelp.
De som hjelper dere kan sørge for at du og familien din er trygge. Pappaen din kan også få hjelp til å være mindre sint.
Vi håper du får hjelp. Skriv til oss igjen hvis det er noe!