22. mars 2019
mamma.. trives ikke hjemme (2)
Hie. samme person som skrev "mamma…trives ikke hjemme".
Mer om situasjonen min: Jeg tror jeg blir utsatt for psykisk vold hjemme. Nå bor jeg hos bestemor siden jeg ikke trives hjemme. Men uansett, mamma er deprimert og har fibromyalgi og bekterev. Sykdommene går utover helsen hennes. Når jeg og mamma krangler og diskuterer, ender det alltid med at en av oss, forr det meste begge begynner å skrike. Jeg skriker fordi når vi krangler er det ofte at hun nevner deprisjoner, sykdommer, hun legger all skyld på seg selv, om at hun er en så dårlig mamma og sånnt. Vi kranglet/diskuterte 6 av 7 dager hjemme. Så hente det at vi kranglet. ikke så lenge siden, kanskje en månde eller noe sånnt. Så dro hun til tante å bodde en uke. Da hun kom tilbake så hun at hun ikke torte å være alene med seg selv forr hun viste ikke hva hun kom til å gjøre(selvmord). Om jeg ikke tar telefonen når hun ringer, så kjefter hun på meg som bare juling. Om jeg gjøre feil får jeg kjeft og konsekvenser, vær gang, hele tiden. Når jeg tok feil buss en gang så ringte hun meg å kalte meg idiotunge. Hun sier hun ikke mente det, men sakt er sakt, det gå ikke bort. Da mamma var mellom 16-18 så ville hun ta sitt eget liv, hun kuttet pulsåren bare forr å se blodet, så dekket hun det til å sa hun hadde forstuet handledde. Når vi krangler så nevner hun sånne her ting. F.eks nevnte hun at hun holdt på å ta livet sitt da hun var 18. Hun kuttet pulsåren og sovnet/besvimte av. Men hun voknet selv og ringte 113 å sa hun måtte ha hjelp å sånnt. Og alt dette forteller hun meg, jeg er 15 år! Jeg skal ikke vite sånnt her. Jeg vill ikke vite at mamma ville ta sitt eget liv etter at vi kranglet. Jeg går rundt å tenker at alt er min feil, at hun vil ta livet sitt på grunn av meg. Jeg har søvnproblemer, kutter meg, er lei alt, slit med konsentrasjon på skolen, blir fortere sint, spessielt når jeg og besteforldrene mine snakker om henne. Mamma er også alenemor til 4 unger, hun går på nav og bestforeldrene mine hjelper henne økonomisk hele tiden. uten dem hadde vi dirkekte vært fattige. Jeg har 3 søsken, 2 av dem er halvsøsknene mine. Alle er yngre enn meg. Pappaen min bor 1,5 timer unna mamma. Men uansett, det er som at jeg lever i ett svart hull uten stige. Bare løse steiner etter veggene jeg kan bruke forr å klatre opp med, emn det funker ikke, fordi jeg detter stadig ned. Jeg sier til mamma at hun trenger hjelp, men hun sier hun har det… Nå vill jeg ha hjelp, forr jeg klarer ikke dette mer. Jeg kan ikke bo hos besteforeldrene mine hele livet.
Dere sier jeg burde kontakte barnevernet. Hva kommer de til å gjøre? mamma sier at hun ikke vill ha kontakt med de, forr da kan de ta meg fra henne, det vill hun ikke. Men jeg vill ikke bo hjemme lengre, forr om jeg flytter hjem er det fint i 2 uker så er jeg tilbake til det samme igjen. mamma sliter med meg tydeligvis. Jeg fyller egt 15 i Mai. så er 14 nå…hjelp..

Tema: Familie
Hei!
Takk for at du skriver til oss igjen, og at du tør å be om hjelp!
Barn skal ikke ha det slik som du beskriver hjemme. Som barn i en familie har du rett til å ha det trygt hjemme og å få den omsorgen du trenger for å vokse og utvikle deg på en god måte. Det er viktig at du også vet at det ikke er ditt ansvar å løse problemene hjemme og at det ikke er din feil at moren din har det vanskelig.
Når moren din er syk, har de som jobber med å behandle moren din også ansvar for at barna hennes får hjelp. Det kan du lese mer om på nettsidene til Pårørendesenteret. Dette senteret vet mye om hvordan det er å ha en i familien som er syk, og kan gi råd om hvem som kan hjelpe deg. Du kan chatte med dem ved å trykke på snakkeboblen hvor det står «Legg igjen en beskjed til oss». Vi tror de kan hjelpe deg!
Det finnes også en egen hjelpetelefon for barn som ikke har det bra hjemme. Du kan ringe Alarmtelefonen for barn og unge på telefonnummer 116111. Her kan du anonymt fortelle hvordan du har det hjemme, og få råd og veiledning om hva du kan gjøre videre. Alarmtelefonen kan hjelpe deg å ta kontakt med barnevernet der du bor. Barnevernet kan hjelpe familien din. Dere kan få hjelp i hjemmet, og de kan passe på så de som behandler moren din også tar ansvar for andre i familien slik vi har skrevet over.
Når barnevernet får en slik melding, skal de alltid tenke på hva som vil være det beste for barnet når bestemmer seg for hva salgs hjelp barnet skal få. Du kan lese mer om hva barnevernet gjør når de mottar bekymringsmelding her.
Vi tror det er viktig, spesielt for deg, men også for moren din og søsknene dine, at dere får hjelp.
Vi håper disse rådene var til hjelp, og at du snart får det bedre!
Hvis det ikke hjelper kan du ta kontakt med oss igjen. Send en e-post til post@barneombudet.no og forklar at du har skrevet inn til Spør Barneombudet tidligere, og sett inn overskriften på spørsmålet ditt så vi finner det igjen.