8. mars 2019
Mamma og pappa
Hei jeg er en jente på 13 år og jeg har en mamma som blir veldig sint! Når jeg og broren min krangler lenge og hun sier ifra. Plutselig kan hun eksplodere fordi hun ikke blir hørt! (Fordi jeg og lillebroren min krangler) greia er at jeg er veldig redd for at mamma har fått nok og flytter ut! Dette skjer kanksje 1 gang vær andre måned. Jeg er så veldig redd for å mista mammaen min! Når mamma eksploderer hjelper alle til, da sier mamma at det er den eneste måten å få oss til å høre ( altså når hun er kjempe sint og lei. Men når hun er glad igjen neste dag så hjelper vi ikke til! Hun har sagt flere ganger at dette kan ende dårlig. Jeg vil virkelig gjøre noe nå!! Svar fort!!

Tema: Familie Vold
Hei og takk for at du skriver til oss!
Vi skjønner at du blir redd. Det er ikke greit at mammaen din blir så sint på dere. Hun skal heller ikke true dere med at det kan ende dårlig.
Du har rett til å bli tatt vare på av foreldrene dine og få god omsorg. Du skal ikke føle deg utrygg hjemme. Du må også vite at det ikke er barns ansvar å løse problemene hjemme.
Vi mener derfor at du må si ifra til en voksen som du stoler på om den situasjonen dere er i, slik at dere kan få hjelp. Det kan være en i familien eller en på skolen, for eksempel en helsesykepleier (helsesøster) eller en lærer.
Du kan også ta kontakt med Alarmtelefonen for barn og unge. Her jobber det mennesker som er flinke til å snakke med barn og ungdom som har det vanskelig hjemme. De kan hjelpe deg videre.
Vi håper du får den hjelpen du trenger.