20. september 2019
Må sitte i klasserommet og spise
Hei
Vi har starter på storskolen i år, alle som ikke har bestilt kantinemat må sitte i klasserommet og spise. Grunnet at maten blir laget av blant annet elever kan jeg ikke spise den fordi jeg har allergi mot peanøtter. Foreldrene mine har bestemt at jeg får med meg matpakke hjemmefra hver dag da. Jeg ønsker å sitte sammen med de andre i kantinen å spise men får ikke lov av skolen fordi jeg ikke har bestilt kantinemat. Foreldrene mine har sagt seg villig til å betale for sitteplassen til og med men her har skolen nektet oss det. Det er andre elever også som sitter igjen i klasserommet grunnet glutenallergi/matvaner og kanskje også at den ikke har råd.
Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Jeg har nå opplevd å bli nektet å sitte i kantinen, så fikk jeg lov etter pappa snakket med dem. Sist uke byttet vi klasselærer og nå har hun nye nektet meg dette igjen…

Tema: Skole
Hei!
Dette høres ikke greit ut. Selvsagt skal du kunne spise sammen med de andre selv om du ikke kjøper mat i kantina. Du har rett til et trygt og godt skolemiljø (opplæringsloven kapittel 9A). Det betyr også at skolen skal jobbe for inkludering og fellesskap, uavhengig av om man deltar i en frivillig kantineordning eller ikke.
Be faren din si fra til rektor en gang til. Hvis ikke det hjelper, kan dere melde fra om saken til Fylkesmannen. De kan gi dere råd om hvordan dere kan klage hvis skolen utestenger noen elever fra matpausen fordi de ikke kjøper mat i kantina.