10. desember 2019
Lydopptak på skolen
Heisann! Jeg blir plaget på skolen, for å si det mildt. Jeg blir som dyttet, trakkasert verbalt, får tingene mine stjelt (de leverer tilbake «Vi skulle bare kødde litt») og blir baksnakket for å nevne noen få. Jeg har sagt i fra til lærer som hjelper sånn middels. I gymtimen etter vi var ferdig og skulle skifte, så gikk jeg inn og hørte de som plager/mobber meg baksnakke meg, derfor har jeg nå begynt å gjøre opptak på telefonen min i skjul i gymtimen, imens jeg har telefonen i sekken. Dette har funket ganske ettersom jeg har oppdaget engang at de oppholdt seg i garderoben og tok telefonen min og sletta ting på den (de slettet ikke selve lydfilen). Så, spørsmålet mitt er: Kan kan jeg få noen straff for dette eller evt. bli anmeldt og tror du jeg kan gå til lærer med dette beviset uten å få kjeft og ikke få telefonen min inndratt ( Han er en ganske kul fyr som ikke bryr seg så mye om det med telefonen). Takk for svar, og ha en fin dag :).

Tema: Mobbing Skole
Hei!
Så fint at du skrev til oss. Det høres ikke greit ut å oppleve det du opplever.
Man skal ikke ta opp samtaler man ikke selv er med i. Du kan bli anmeldt, men fordi du er under 15 år kan du ikke bli straffet. Hvis du blir anmeldt, kan politiet bestemme om de vil snakke med deg for å høre hvorfor du tok opp samtalene, og undersøke om du trenger hjelp.
Det er vanskelig for oss å si om du kan spille av opptaket for læreren din uten at han blir sint eller inndrar mobiltelefonen din. Det er allikevel viktig at du forteller læreren din hva du opplever. Alle har rett til å ha det trygt og godt på skolen, og hvis læreren din får vite at du blir mobbet, må han varsle rektor slik at skolen kan hjelpe deg. Du kan lese mer om hva skolen skal gjøre hvis noen blir mobbet her.
Vi håper du snart får det bedre på skolen!
Hilsen alle oss hos Barneombudet