24. mai 2019
Lekser på skoler
Kan lærere tvinge deg til å gjøre lekser som får deg deprimert og lei deg ? Og kan de da gji deg anmerkning for det ?

Tema: Skole
Hei,
Fint du kontakter oss.
Læreren kan gi deg anmerkning hvis du ikke gjør leksene dine og ikke har en god grunn for det. Hvis du blir deprimert av leksene, kan det være dn god grunn. Da bør du få hjelp til å finne ut av hvorfor lekser gjør deg deprimert.
Opplever du at leksene gjør deg deprimert, så må du si i fra til foreldrene dine og skolen om det.
Som elev har du rett til å være med å påvirke din egen læring. Det vil si at du kan være med på å bestemme hvordan du lærer det du skal på en best mulig måte. Lekser skal bare være en måte å øve på det du allerede har lært på skolen.
Du har også rett til å få lekser som er tilpasset deg. Elever er forskjellig og de har forskjellig behov.
Vi synes du skal snakke litt mer med læreren din om dette. Sett dere sammen og se gjerne på hva vi har skrevet om lekser på vår nettside mer om lekser
Lykke til.