10. mai 2019
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Lekser
Hvorfor kan ikke elevene selv velge om de skal ha lekser og kortere skoledag eller ikke lekser og lenger skoledag?

Tema: Skole
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Skolehverdagen vil fort bli litt komplisert å gjennomføre hvis alle elevene selv kunne bestemme om de skal ha lekser eller ikke. Det mest praktiske er om skolen eller lærerne i de enkelte fagene finner en felles ordning på det. Dere elever har rett til å si deres mening om saken, og skolen skal lytte til dere før de bestemmer.
Det er opp til skolen eller den enkelte lærer å bestemme om det er nødvendig for elevene å ha lekser. De aller fleste skoler har lekser, men noen velger å ikke ha det. Her kan du lese mer om lekser