7. januar 2020
leirskole
jeg gruer meg syyyyykt til leirskole etter sommerferien fordi jeg får fort hjemlengsel og jeg har panikk angst og migrene kan jeg sleppe? vis jeg snakker med læreren? er også redd for at folk blir å mobbe meg! trenger svar!

Tema: Mobbing Skole
Hei!
Så fint at du skrev til oss. Du er ikke alene om å grue deg til leirskolen, og vi får ofte spørsmål fra ungdommer som ikke vil reise på leirskole. Det er kommunen som bestemmer om elevene på skolen skal på leirskole. Hvis din kommune har bestemt at klassen din skal på leirskole, så er utgangspunktet at du må reise og at du kan få fravær hvis du ikke reiser.
Det er allikevel ikke alle som syntes det er trygt og greit å dra på leirskole. Det er ikke meningen at elever skal grue seg, få panikkangst og migrene før en skoleaktivitet. Hvis du ikke tror at du klarer å dra på leirskole, kan du søke skolen om fritak. Vi anbefaler deg at du snakker med foreldrene dine, læreren din eller en annen voksen du stoler på, og forklarer hvorfor du ikke vil reise. Kanskje de kan gi det noen gode råd som gjør at du får det bedre, eller så kan de hjelpe deg å søke om fritak fra turen.
Du sier at du også er redd for å bli mobbet. Skolen har et ansvar for å passe på at elevene har det trygt og godt på skolen, også når man er på leirskole. På denne siden kan du lese mer om hva du kan gjøre hvis du opplever å bli mobbet.
Vi håper det ordner seg for deg.