8. januar 2019
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
lærer makt mot elev
Hei hvis en lærer river og klorer på en elev blir hun da straffet får det

Tema: Skole Vold
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Ingen har lov til å slå eller gjøre ting slik at det skader et barn. Det at du har blitt klort av en lærer er ikke greit. Tvert imot har skolen, og alle som jobber der, ansvar for at elevene har det bra på skolen.
Vi vet ikke hva som har skjedd i den situasjonen du forteller om, så vi kan ikke si at læreren din kan bli straffet for det. Vi synes likevel at du skal snakke med foreldrene dine om dette slik at dere sammen kan ta kontakt med skolen og fortelle hva som er skjedd. Det er lurt å gjøre dette så raskt som mulig.
Du har rett til å ha det bra og være trygg på skolen. Ingen har lov til å plage andre. Det har heller ikke en lærer lov til å gjøre. Hvis dette skjer så må rektor hjelpe eleven. Du kan lese mer om dette på mobbing på skolen.
Vi håper dette ordner seg. Er det noe mer du lurer på, så ta kontakt med oss igjen.