28. november 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Kriminalitet
Jeg har stjal en smukke på en barne butikk, må jeg levere den tilbake?

Tema: kriminalitet
Hei,
Takk for spørsmål!
Det er ikke lov til å stjele. Så det beste er å levere det du stjal tilbake, eller å betale for det.
Hvis butikken oppdager at du har stjålet noe, kan de melde fra til foreldrene dine eller til politiet. Barn under 15 år kan ikke blir straffet, men kanskje politiet tar en alvorlig samtale med deg og foreldrene dine. Butikken kan også kreve at foreldrene dine skal erstatte det som er stjålet.
Så ja, hvis du har stjålet noe og angrer på det, er det bedre å si fra. Enten til butikken du har stjålet fra, eller til foreldrene dine. Hvis du ikke vil si fra til foreldrene dine, kan du si fra til en annen voksen som du stoler på. De voksne kan hjelpe deg med å ordne opp.