9. januar 2020
Krav på leilighet?
Hei, er en 17år gammel gutt som har vært i barnevernet i 2år. Det siste året har jeg bodd i et fosterhjem som jeg ikke trives i. Har prøvd og formidle dette til saksbehandler men får beskjed om at jeg må vente til jeg er 18 før noe kan skje. Jeg fikk nå beskjed om/vidreformidlet fra fostermor om at "man ikke bare får leilighet". Det er fullt forståelig at det er ett system for det. Men jeg nekter og bo lenger enn dette fordi at jeg ikke kommer overens med fosterhjemmet på en hverdagsligbasis. Vil ikke bo i fosterhjemmet har ingen familie som kan støtte meg med penger. Og jeg går på skole og har ikke mulighet til og jobbe nok til og forsørge meg selv + ha en leilighet. Har jeg krav på en leilighet etter jeg har fylt 18år, evt hva kan jeg gjøre for og formidle behovet mitt bedre til saksbehandler. Har trivdes svært lite siden jeg flyttet inn i fosterhjemmet.

Tema: Barnevern
Hei!
Så fint at du skriver til oss. Barnevernet kan nekte deg å flytte på hybel før du fyller 18 år. Når du fyller 18 blir du myndig og kan bestemme selv hvor du skal bo.
Dersom du trenger hjelp fra barnevernet til å betale for eksempel husleie og mat etter at du har fylt 18 år, må du søke barnevernet om ettervern. Hvis du gis ettervern, kan du få hjelp og støtte noen år til. Her kan du lese mer om det: Kva er ettervern?
Ungdom som er i barnevernet har flere rettigheter. Du finner det her: Alt du trenge å vite om barnevernet og dine rettigheter i barnevernet.
Det er synd å høre at du ikke trives i fosterfamilien din, og syntes det er fint at du vil ta dette opp med saksbehandleren din. Saksbehandleren din skal ta seg tid til å møte deg og å høre på deg hvis du ber om det, og vi foreslår at du kontakter han eller henne. Vi har skrevet om retten til å bli hørt i barnevernet på denne siden, og på denne siden finner du mer informasjon om å klage dersom du er misfornøyd.
Vi håper ting løser seg for deg!