20. mai 2020
Konfiskering
Hei. Jeg opplever nå at moren min konfiskerer pc-en min fordi jeg ikke har fått levert en skoleoppgave. Skoleoppgaven var et så kalt "første utkast", og jeg føler at hun ikke burde bli så sur pga det.
Hun klager også på at jeg får for dårlige karakterer i fag som Tysk, Norsk og Gym. Jeg har prøvd å si at jeg gjør mitt beste, men det eneste hun sier er: " Du ka så mye bedre enn dette, du kommer til å ødelegge fremtiden din!"
Har moren min rett til å ta pc-en min og ikke la meg bruke den på "lang tid"?
Hun snakket om at jeg ikke fikk den igjen før jeg ble 18 år

Tema: Familie
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
De tingene du forteller om finnes det nok ikke noen klare regler om. Det handler om hvordan man oppdrar barna sine, og hvordan foreldre og barn klarer å samarbeide og snakke sammen.
Foreldrene dine skal ta vare på deg og de kan og kan derfor bestemme en del i livet ditt. Foreldrene dine skal for eksempel veilede og hjelpe deg på best mulig måte slik at du kan gjøre det bra på skolen.
Det er ganske vanlig at det blir noen utfordringer hjemme når man er ungdom. Det beste man kan gjøre er å snakke ordentlig sammen om hvordan man kan løse det.
Kanskje mener moren din at du bruker for mye tid på spill eller andre ting på nett og at det går ut over lekser og skolearbeid. Som forelder kan hun derfor sette grenser for hvor mye tid du kan eller bør bruke på nett.
Samtidig er det jo ikke sikkert at du har samme oppfatning som henne? Det er ganske strengt hvis moren din nekter deg å bruke PC din på ubestemt tid. Alle vet hvor viktig det er å komme i kontakt med venner og være sosial på nett.
Vi anbefaler at du tar initiativ til å snakke ordentlig med moren din om dette. Forsøk deg litt fram og kom med forslag på hvordan du ønsker at dere skal løse dette.
Vi hos Barneombudet har laget en side som heter «Den vansklige samtalen med en voksen» Her kan du lære noen strategier for hvordan du går fram for å ta opp temaer som kan bli vanskelige.
Vi håper dere finner en god løsning på denne utfordringen.